Opeens geen grenzen meer
Iets meer dan honderd jaar geleden verliest Duitsland de Eerste Wereldoorlog.
Probeer je dat Duitsland van toen eens voor te stellen!
Een totaal onverwachte nederlaag. Soldaten gehoorzamen hun officieren niet
meer, ze weigeren te schieten op de honderdduizenden arbeiders die met hun
vrouwen geweldloos door de straten trekken –sterker nog-: die lopen massaal over naar de
opstandelingen. De keizer slaat op de vlucht. Praktisch geweldloos gaat een
onwankelbaar lijkend rijk ten onder. En overal hongersnood en armoede. En Franse, Engelse en
Amerikaanse troepen aan de grens.
Veel Duitse jonge mannen voelen zich ontredderd. Opeens valt
alles uit elkaar. Landsgrenzen, lichaamsgrenzen, ze lijken niet meer te bestaan.
Hun angst is grenzeloos. En hun woede ook.
‘In het milde licht sloeg Jakob Apfelböck / zijn vader en moeder/ zomaar dood’, dicht de jonge Bertolt Brecht.
Kun je
in andermans hoofden kijken?
Dat
vroeg ik me af toen ik me verdiepte in de binnenwereld van deze
jonge mannen. Ik trof een nauwelijks te onderdrukken geweldsdrang aan in de
memoires en romans van jonge reactionaire vrijkorpsofficieren, nazi´s avant la lettre. Maar ook de nodige geweldsfantasieën bij linkse en
anarchistische kunstenaars: in de gedichten van de jonge Brecht.
Vrouwen.
En –vreemd genoeg- ook met een haast grenzeloze haat en geweldsfantasieën tegenover vrouwen.
‘De vrouwen zijn het ergste en je kan niet zomaar je vuist in hun smoelwerkjes planten’, schrijft een 17-jarige vrijkorpsofficier.
Kunstenaar Otto
Dix schenkt zijn vrouw voor haar verjaardag een schilderij van een
verkrachting. George Grosz laat een foto maken van
zichzelf als Jack de Ripper, die zijn vrouw aan het mes wil rijgen. En Bertolt Brecht
beschrijft in een gedicht tot in de details hoe een meisje dat is
verdronken, in het water langzaam rottend uit elkaar valt.
En nog actueler de vraag: waarom lijken omstandigheden, verwerkingspatronen en gevoelswerelden van bepaalde groepen jonge mannen van toen en nu zo verbluffend veel op elkaar? Bestaat er dan -onafhankelijk van tijd en omstandigheden- een mannelijke constante in deze? Of brengt iedere tijd vooral zijn eigen jonge mannelijke 'fascisten' voort? Als de zoveelste variant op een maar niet uit te roeien virus?
Opeens geen grenzen meer verschijnt in mei 2022 bij Uitgeverij Waanders in Zwolle.
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt!
BeantwoordenVerwijderenDan hoop ik maar dat ik aan de verwachtingen kan voldoen, Sjanne.
BeantwoordenVerwijderenWaar is ook alweer jouw boekpresentatie? Ik heb alleen datum en tijd genoteerd.
BeantwoordenVerwijderenAls je de presentatie in Utrecht bedoelt: die is in de Cereolfabriek aan de Kanaalweg.
Verwijderen