dinsdag 22 januari 2019

Zo af en toe ga ik, samen met "mijn" Duvelsprie het land in om te vertellen over de achtergronden en het ontstaan van deze historische roman. Zo was ik al te gast in Schinnen, Valkenburg, Sittard, Guttecoven en meermaals in Utrecht.


Ja. Het zal je maar overkomen! Dat je in de stamboom van je geliefde een waargebeurd verhaal vindt over Anna, een straatarm meisje van 16, dat ongetrouwd, maar mét een pasgeboren zoontje, in 1721 in het Zuid Limburgse Schinnen terechtkomt. 
Alwaar ze  bijna wordt vermalen door de grote geschiedenis:  in die tijd vervolgden de overheden de zogenaamde bokkenrijdersbendes, die Staat en Kerk zouden bedreigen. Honderden mensen werden gearresteerd en ter dood gebracht. Schinnen was een van de 'bokkenrijdersnesten'. 
Toevallig ben ik precies in dat dorpje geboren en had ik de luxe en de tijd om op zoek te gaan naar de feiten achter dat verhaal.
Vandaaruit schreef ik een historische roman: Duvelsprie, een onvertaalbaar Limburgs woord dat zowel duivelskreng als ongezeglijk, jong ding betekent.

Ik kom graag vertellen wat ik allemaal ontdekte: hoe Anna overleefde, dat ze peettante werd van een dochtertje van de veldwachter, die later werd gewurgd als bokkenrijder, hoe ze zelf ontsnapte aan de verdenking en haar leven een onverwachte wending gaf. Middels een powerpointpresentatie zal ik bronnen tonen en gebouwen die vandaag de dag nog steeds staan te getuigen van hun voor velen zo onbekende verleden. 

Maar ik zal ook een tip van de sluier oplichten over de valkuilen van het schrijven van een historische roman, een verzinsel dat op feiten is gebaseerd, maar toch vooral: een verzinsel.
                     Daarnaast lees ik fragmenten voor uit het boek.

Op 21 februari ga ik bijvoorbeeld naar de Probusgroep in Mill (besloten) en op 26 maart naar Beek (L). 
De bijeenkomst in Beek vindt 's avonds plaats in de Leeswinkel, Prins Mauritslaan 25 en wordt georganiseerd door De Domijnen. Daar zal Marlies ook weer het speciaal op Anna gebaseerde liefdeslied Herinnering aan Jean zingen. De bijeenkomst in Beek is open voor bezoekers, maar dan moet je me wel graag laten weten dat je wilt komen. (josbours@gmail.com). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!