zaterdag 23 december 2023

 

HEERLIJKE TAALVERHASPELINGEN

 

In 2023 verzamelde ik een aantal taalverhaspelingen, zoals die via de media tot mij kwamen. Ik plaatste ze op Facebook. Enkele lezers voegden er het hunne aan toe.

Lees mee en geniet!

                                                                


Op zo’n moment wil je de schouders om iemand heenslaan.

Dat staat op het netvlies gegrift.

Het statement omhelst alles

Ik denk met alle respect dat Jordi het ontzettend goed doet

Over etiquette:  'Als je ergens gaat dineren met kerstmis, kijk hoe iedereen zich gedraagt en gedraag je daarna.'

De prijzen stijgen de pan uit.

De wond op de zere plek leggen.

Je hebt hier van alles te vinden.

Voor die man heb ik meer als respect.

Kun jij dat over je hart verdragen?

Dan zie je hoe de vlag ervoor staat.

Ze zitten dringend te springen om mensen.

Dit is de plek waar mijn roots vandaan komen.

Ergens met de pet naartoe zwaaien.

En God sprak dat het goed was.

De supporters snellen zich richting stadion.

Ja, maar dat is wél de manier hoe het gaat.

Dat heeft veel impact op mij gemaakt.

De oprit is door de regen helemaal blank komen te lopen.

Hij wist zich aan de boot vast te klammen.

Duitsland heeft Frankrijk over de schreef getrokken.

Dat werkt je helemaal in de kaart.

Hier zullen we nog jaren van nadromen.

De bevalling moet wel een beleving zijn, waar je helemaal achter kan staan.

Die lepelt dat zo uit haar mouw.

Hij staat met mond in de meel te praten.

We accepteren niks meer aan.

En dat wordt dan gewijd aan mijn staaroperaties.

De vinger op de open wond leggen.

Je kent 100% een liedje van hem.

Dat moet aan de waarheid komen!

Tot tranens toe geroerd.

Dat stuit tegen verzet.

Dat verwacht ik niet, denk ik.

Die vraag blijf ik in gebreke.

Dat ligt als een steen op de maag.

Dit springt er echt bovenuit.

Ik merkte dat tijdens het maken van dat proces.

Die tonen zijn zo hoog dat we dat niet met onze blote oren kunnen horen.    

Dat legt de druk wel hoog neer.

Ze vielen elkaar in de haren.

Dat heeft hij aan den levende lijve ondervonden.

Ik zeg: gewoon wat minder geld erheen naartoe.

Al gaande de weg besefte ik het opeens

Die keuze hebben we al een tijdje geleden genomen.

Ik heb besloten het te laten schenken aan het Utrechts Archief

Die datum stond ergens in mijn hoofd

Er wordt een heel nieuw team gesmeden.

Ik hoop dat de herinnering aan hem nog vele jaren nagedragen zal worden.

We zetten een stip op de horizon die we willen behalen.

Daar heb ik mijn jeugd grootgebracht.

Genotslozen… nee, wacht, ik zeg het verkeerd. Ik bedoel lotgenoten.

Als je ziet wat voor les wij destijds hebben betaald!

In Marokko word je op handen en voeten gedragen.

Dat stadion zijn we inmiddels wel gepasseerd.

We willen het zekere voor het zekere nemen.

Ik kan niet aan één hokje vast blijven hangen.

We moeten samen de krachten bundelen.

Ik heb flink in de geldbuidel moeten zakken.

En al dat soort dergelijke dingen.

De meeste trainers interesseren zich niet achter de persoon.

We hebben de nodige bomen omgekapt.

Waarom noem je dan je beroep niet op?

Ik blijf dat niet aan de gang zeggen.

Groeit de crisissituatie je naar je hoofd?

Ik was recent geleden op bezoek in jullie winkel.

Om tien uur druppelden de spelers naar binnen.

Het publiek beloonde hem op een ovationeel applaus.

We moeten allemaal een stapje meer geven.

Veel jonge mensen benemen zich van het leven.

Er zijn honderden schapen teniet gegaan.

Ik sta hier niet voor Jan Lol.

Ze maakten voortdurend onpasselijke opmerkingen.

Dit beeld refereert naar de Piëta.

Laat dit een voorbode zijn van wat ons nog brengt in de toekomst.

Bij de PvdA moest de gewone man opgeheven worden.

Het is nu te vroeg om hier een conclusie aan vast te trekken.

Ik denk dat we dit onder ogen moeten nemen.

Ik zie zon aan het einde van de horizon.

Joris is het meest betrouwenswaardige gezicht van de omroep.

Dat ideaal is helemaal naar de achtergrond verdwenen.

RTV Utrecht stuurde mij ook push- up berichten.

Qua financieel gaat het met veel mensen niet goed.

Er hangt een heel groot stigma over ons krakers.

Nederlanders delven het achterspit.

Hoe gek zijn we dan doorgeslagen?

Omtzigt is de enige die het voortouw kan opnemen.

Er wordt echt wel laagdrempelig over boeren gepraat.

Wat betekent dat in zijn algemeniteit?

Hij heeft een flinke reis achter de benen.

Ze blijft maar onverstoord doorgaan.

Die asielzoekersoverlast gun ik geen enkele gemeente toe.

Hart en ziel hebtie erin gestoken.

Dat is vers op mijn dak.

Maar dat is niet opgepikt door Mandela’s opvolgelingen.

Hennie de Jong zette de voorzitter het Instituut Kunstzinnige Vorming onder vuur.

De reis naar Armenië heeft een diepe indruk op ons gelaten.

Bij een loodgieterswoning in Vlaardingen ging een explosie af .

Wandelen of fietsen met de zeewind om je haren! Ecktiv reizen.

Die bladzijde wil Overmars achter zich laten.

Je moet als politicus wel een schildpaddenhuid hebben. 

Een nieuw kabinet? Ik heb er goede hoop in.

Arbeidsmigranten zijn een oplossing tegen de vergrijzing.

In Nederland moeten we aan een keurslijf lopen.

We hebben met kiespijn ons ouwe huisje leeggeruimd.

Dat beeld wekt emoties los.

Netflix en die streamers leggen het niveau behoorlijk hoog neer.

Dan moet je toch op zoek naar de oorzaak erachter.

Heel ingewikkeld, maar uiteindelijk toch correct: 'Maar de beslissing staat zoals die is genomen zonder VAR.'

'Het lijkt me moeilijk je hand te haven als vrouw in de voetbalwereld'. 

Bij de Top2000 a gogo hoorde ik: 'Leo, we zitten met het hele café om jou heen gekluisterd.'

Minister Kuipers wees erop 'dat de coronacijfers verder omhoog stijgen.'

Jan Egelmeers hoorde diezelfde minister Kuipers spreken over 'problemen die niet bij de huisarts terecht horen.'

Jan noteerde ook: ‘Dat komt me zo niet binnen.’

En: ‘Wij hebben steen en been moeten vechten.’

En dat kamerlid van Baarle zei: ‘Laat dat even op ons inzinken.’

En dat Wilders ‘het hart op de riem wilde steken.’

Anita Suylen hoorde een onderwijzeres over een hoogbegaafde leerling zeggen: ’Die capaciteiten heeft ze dik en dwars.’

En een clusterdirecteur (!) sprak tegen een collega over de betreffende onderwijzeres: ‘Het is goed dat we haar terug blazen.’

Nelly Lausberg-van Os schreef me: 'Leuk Jos. Die uitspraken zullen zeker hoge ogen scoren! Haha.

En ik hoorde op de radio een voetbaltrainer zeggen: het is een optelling van teleurstelling.

René Schwab complimenteerde me: 'Heel goed, Jos, dat je dit niet allemaal ongemerkt voorbij laat passeren.'

René hoorde ook: 'Sorry! Een vergissingsfout.'  

En hij waarschuwt ons dat ‘resultaten in het heden, géén toekomst geven aan het verleden.’

Willem Meeuwsen schreef: ‘Wij als taalpuristen gruwelen hiervan!’

Een dag later hoorde hij iemand zeggen: ‘Op deze kaart kun je zien hoe de treinen lopen.’

Dorothea van der Gun maakte me attent op deze vergelijking: ‘Als die net zo lief is als jou.’

En Toon van de Rijt hoorde een (typsch Zuid Limburgse?) ziekte langskomen : 'Hij heeft een ziekte aan de ruggenmergel.'

Dicky Roeleveld hoorde een vrouw zeggen: ik ben een beetje zwanger.

Frits Criens noteerde: ‘Het is allemaal een brug te veraf.’

Arjen Brouwer is optimistisch over de wellevendheid van de jeugd. Hij hoorde: ‘Zal ik u voorbij gaan laten passeren, meneer?'

Chris Giebels noteerde dat Omtzigt wel degelijk duidelijk is over zijn politieke koers, immers ‘Omtzigt neemt de uitgestoken arm aan. ‘

En hij hoorde ook ‘dat het recht zijn loop moet krijgen'.

En ‘dat op dat moment mijn hart sneller ging stromen.’

Arno Ross las in de Gelderlander dat de heer Oubaha, eigenaar van 23 horecazaken een horecamagneet werd genoemd. 

Lisette Tillmans hoorde deze dialoog: ‘Waarmee speel je het liefste?’ ‘Met mijn broertje.’

Vivian Spiertz schreef me naar aanleiding van de uitdrukking ‘die datum stond ergens in mijn hoofd’: ‘Dat is voor beelddenkers een waarheid als een kalf.’

Verder hoorde ze ‘dat er voor de kabinetsformatie nog diverse beren uit de weg geruimd moeten worden.’

En dat ‘de geur van koffie van de Douwe Egbertsfabriek op het oog niet zo vies was.’

Frank Bokern las dat een inwoner van Ter Apel zei; ‘Wij zijn het afvalputje van Nederland.’

Hij maakte me ook attent op een persbericht: ‘Samen met andere organisatie werkt Envida aan nieuwe oplossingen voor de toenemende vraag naar ouder worden.’

Clara Schouten hoorde een dakloze tegen de interviewster zeggen: ‘Zo raak ik van de regen in de drup.’ Waarop de interviewster hem corrigeerde: ‘U bedoelt zo kom je van de wal in het schip.’

En tenslotte de mooiste van allemaal – en die is al een paar jaar ouder. Ik hoorde oud- PvdA-voorzitter Hans Spekman op de televisie zeggen: 'Job Cohen, dat is een in- en integere man.'

 

 

3 opmerkingen:

  1. Limburg is een land van voortrekkers.
    (dat zei iemand van het CDA-bestuur, ik weet helaas niet meer wie)
    Ze hebben elkaars zakken gevuld, maar hij bedoeld voorlopers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Is er nog wel iemand die de taal goed spreekt?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!