In mijn boek Opeens geen grenzen meer, citeer ik Freikorpssoldat Ernst van Salomon die in de Hinterhöfe samen met zijn maatjes op zoek gaat naar door arbeiders verborgen wapens. In zijn verslag voel je zijn fysieke walging van wat hij daar aantreft.
Ik wist destijds niet zeker of het een waarheidsgetrouw verslag was of vooral de eigen projectie van zijn afkeer van de stank van zweet en andere lichamelijke geuren die om armoede hangen. Nou, de tentoonstelling geeft die von Salomon helemaal gelijk: het
was zo te zien erger dan je je kon voorstellen. En daar kan ook acherm deze Leierkastenmann in 1923 geen verandering in brengen.
Berlijn ziet zijn eigen geschiedenis onder ogen. Talrijke musea en Gedenkstätte zetten het schaamtevolle verleden in het schrille licht en er wordt weinig verbloemd. En dat verleden is overal, dat maakt het zo'n bijzondere stad. Vanmorgen fietsten we helemaal
naar het noordoosten, naar de wijk Pankow, Oost Berlijn dus. Pankow is een arme wijk. Ik las een kop in de Berliner Zeitung die op een koffietafeltje rondslingerde, dat in Spandau de minste plekken beschikbaar zijn voor kinderopvang en in Pankow de meeste.
Wie wil er nou in Pankow wonen- mocht je überhaupt de keuze hebben?
Hoe verder we van het centrum vandaan kwamen, des te breder en leger werden de wegen, hier geen boom-omzoomde straten maar onduidelijk struikgewas en grote kale flats met kleine ramen. Bijna niemand op straat, leegte alom.
Waarom dan daarheen? Omdat daar bij de Weissensee een groot Joods kerkhof ligt dat praktisch ongeschonden de oorlog is doorgekomen. Meer dan 115.000 Grabstellen zijn er en daarmee is het het grootste Joodse kerkhof van Europa.
'Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat dan een ander niet', staat vermeld als oude Joodse wijsheid op een bord bij de ingang. We kijken elkaar aan en besluiten elke associatie met de huidige situatie in Gaza als niet toepasselijk te beschouwen:
daar kunnen deze doden niks aan doen.
Het bizarre is dat juist de Berlijnse Joden zo probleemloos waren geïntegreerd in de samenleving. Toch kostte het 50.000 van hen het leven. Hier worden ze herdacht, mannen en vrouwen, ouders en kinderen, broers en zussen.
We lopen een uur lang over dit zeer sfeervolle kerkhof en het valt ons op dat er soms flink uitgepakt wordt; met grote partijen zwarte steen zijn de nodige grafmonumenten opgetuigd. Ja, men mag best weten dat het hier blijkbaar om belangrijke doden gaat.
Marlies wijst me op een graf dat daar het tegendeel van is: eenvoudige stele met de naam van de overledene alsof die fijntjes en dun met potlood in de steen is geschreven. Die mooie eenvoud spreekt ons wel aan. We spellen de naam: Stefan Heijm. Stefan Heijm!
De schrijver van 'Vijf dagen in juni', het boek dat stukgelezen nog ergens in de kast moet staan. Stefan Heijm, was die dan Joods? De veelbekritiseerde man die naar de USA was gevlucht voor de nazis maar uit woede over de vervolging van al wat links
was in de McCarthy tijd, in 1953 asiel aanvroeg in nota bene... de DDR, een paar dagen voordat daar de juniopstand in 1953 losbarstte. Waarover hij dus later dat boek zou schrijven. Een leven vol onmogelijke dilemma's, die wij ons nauwelijks kunnen voorstellen.
We dragen allebei een steentje bij en fietsen naar de Weissensee even verderop voor een kop koffie en een kleiner Kuchen.
So herrlich richtig Deutsch.
Op de terugweg fietsen we langs een schattig huisje dat aan alle kanten vergane glorie uitstraalt. Hier blijken Brecht en zijn Helli Weigel van 1949 tot 1953 te hebben gewoond. Gar nicht schlecht..
Het DDR regime legde hem aanvankelijk in de watten omdat ze verwachtten goede sier te kunnen maken met de communistische Schriftsteller. Maar dat viel toch wel een beetje tegen. Ach, daarover dan misschien een andere keer...
Dag 3.
Het was 29 graden vandaag, dus lekker óp naar een stadspark! En omdat we het park van kasteel Charlottenburg nog nooit hadden bezocht, werd dat het doel van onze fietstocht.
Was wel efkes 12 km heen en 12 terug. En ja, de Pruisen wilden aan het einde van de zeventiende eeuw niets liever dan gebouwen en tuinen maken naar het voorbeeld van Frankrijk.
Paris!!!
En dat betekende dat we een geheel naar de Franse eisen van die tijd aangelegd park te zien kregen van 55 hectares, classicistisch en streng symmetrisch, open... en dus bloedheet.
Daarna konden we terugfietsen via een pas aangelegd fietspad langs de Spree en dat gaf me toch een weldadig sfeertje! Zeker waar het uitkomt in het Regierungsviertel.
Vandaag stellen we vooral de foto's centraal die Marlies de afgelopen dagen maakte.
Zoals deze gisteren, van het Mies van der Rohe-huis, diep in Oost Berlijn.
Dat moet in 1928 een revolutionair gebouwtje zijn geweest, maar nu zou je er makkelijk aan voorbij fietsen, zo onbeduidend ziet de buitenkant eruit. Maar van binnen vertelt het een heel ander verhaal.
Zo af en toe hebben de Berlijners ervoor gekozen om ruïnes te laten staan, zoals de bekende Wilhelm Gedächtniskirche. Het Franciscanerklooster is minder bekend.
En je kunt ook zomaar opeens een huis zien staan dat eruitziet alsof de oorlog in volle gang is.
En ook voor hedendaagse oorlogen is er volop aandacht.
Dag 4.
Een zonnige zomerzondag in Berlijn, dat betekent voor ons bijna altijd: óp naar een van de vele vlooienmarkten in de stad. De bekendste is die in het Mauerpark in Prenzlauerberg. Precies op de plek waar ooit de Schande-Mauer stond, kun je nu van alles en nog wat kopen. Nou is dat van-alles-en-nog-wat al een tijdje niet meer zo bijzonder als het ooit was, er lopen dan ook meer toeristen dan Berliner, maar twee magnifieke kimono's voor-geen-geld (figuurlijk gesproken) zijn toch niet te versmaden.
Vlakbij ligt een andere markt op weer zo'n mooi plein onder de bomen, Arkonaplatz met een veel leukere koopwaar. Marlies speurt naar metalen deurknoppen en vindt er twee. Ik blader door fotoalbums die daar zomaar te grabbel liggen. Intieme levens van Duitse families in zwart wit, weerloos tentoongesteld aan vreemde ogen, wie doet nou zoiets harteloos? In één album vindt de voyeur in mij enkele foto's van een lachende man in uniform. 'Vater in Krieg' staat er in blauwe potloodletters bij geschreven. Verder beginnen alle albums zorgvuldig ná 1945.
Vlakbij die markten ligt de Käthe Kollwitzplatz. Marlies leest momenteel de roman Het Theater der herinneringen van Peter Lenssen over haar. Käthe zit, nee, ze stáát midden op het plein tussen parkjes en perkjes waar de kindjes van de goed opgeleide en goed verdienende jonge ouders van Prenzlauerberg spelen. Käthe, een wezen uit een andere tijd en vooral van opzij toont haar gezicht de sporen van een zwaar leven met een aan de oorlog verloren zoon, mislukte idealen en het steeds wanhopiger zoeken naar vertrouwen in de mensheid. Toch is deze vrouw niet gebroken, al scheelt het niet veel.
Vanuit Neuköln kom je al fietsend naar Prenzlauerberg altijd door de Rosa Luxemburgstraat, waar uitspraken van haar letterlijk op straat liggen. En daar staat vlakbij de oude Babylon bioscoop ook het massieve gebouw van de Volksbühne, het theater dat rond 1900 met de Groschen van de arbeiders werd gebouwd . Daar voerde Piscator in de twintiger jaren zijn Proletarisches Theater op. Hij zag het theater als een 'Propagandabühne der revolutionairen Arbeiter Grosz Berlin', en maakte groot opgezette Veranstaltungen gespeeld door 'onbetaalde leken'. De arbeiders dus.
De communistische KPD moest er niets van hebben. De sociaaldemocraten zagen het wel zitten. Maar de opvoeringen waren mmm...tja... wel érg revolutionair, z;o revolutionair dat het sociaaldemocratische bestuur van de Volksbühne ingreep, zelfs in de ensceneringen. Herr Piscator riep de nodige weerstand op en dat leidde soms tot fraaie liedteksten, zoals deze regels uit
''Ich weiß das ist nicht so',
gezongen door
Mischa Spoliansky.
Manchmal verlier ich die Geduld
Daran ist nur Piscator schuld
Der macht doch so den Kommunist
Zu denken hab' ich mich erkühnt
Das bald die Zeit gekommen ist
Das er verteilt was er verdient.
Ich weiß das ist nicht so,
Ich weiß das kommt nicht so
Ich weiß das würd nie sein
Aber mach’n Sie was dagegen, ich red mir das ein
Wat heerlijk om te lezen over en te kijken naar jullie belevenissen in Berlijn. Ik zie bekende en onbekende plekken. Ik krijg er helemaal zin in om over veertien dagen naar Berlijn af te reizen!
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenDank je Sjanne! Als je wilt, kan ik je nog wat Berlintips sturen....
VerwijderenPrachtige foto’s, Marlies! Ik ben een keer met mijn vriendin in Berlijn geweest en we wisten niet precies waar we naar toe wilden gaan. Ik heb toen even het lied van “over de muur” opgezocht en dat hebben we gevolgd. Nu zou ik dus zo weer terug willen gaan en jou verhaal volgen! Dank je wel Jos!
BeantwoordenVerwijderenGrazie Nicole!
Verwijderen